keskiviikko 23. maaliskuuta 2011

Artikkeli: Sosiaalisen median stategia

Sosiaalisen median strategia


Miten hyödynnän uuden markkinointimahdollisuuden?

Sosiaalisen median käyttö kasvaa räjähdysmäisellä nopeudella. Samalla sosiaaliseen mediaan kohdistuu jatkuvasti suurempi yleinen huomio.

Monet markkinoijat ovat epävarmoja, miten tähän ilmiöön pitäisi suhtautua. Onko sosiaalinen media yritykselleni merkittävä markkinointimahdollisuus? Onko sosiaalinen media suorastaan välttämätöntä kytkeä osaksi markkinointia jos emme halua menettää markkinaosuuttamme ja brändimme asemaa markkinoilla? Vai onko sosiaalinen media vain ohimenevä ilmiö?

Sosiaalinen media voi lähivuosina olla yrityksellesi merkittävä markkinointimahdollisuus. Sen käyttö on kuitenkin suunniteltava huolellisesti ennen toimenpiteiden aloittamista, sillä mukaan lähtö ei automaattisesti takaa menestystä. Sosiaalinen media ei myöskään yksistään ratkaise yhdenkään organisaation markkinointiin liittyviä haasteita. Se on vain yksi isomman digitaalisen markkinoinnin kokonaisuuden osa.

Sosiaalinen media on erilainen markkinointiympäristö kuin massamedia

Sosiaalinen media on luonteeltaan hyvin erilainen kuin kaikki fyysisestä maailmasta tutut markkinointivälineet. Sosiaalisen median käyttö markkinoinnin välineenä edellyttää tästä syystä huolellista pohjatyötä ennen varsinaisten markkinointitoimenpiteiden käynnistämistä. Harkitsematon ja suunnittelematon toiminta voi saada aikaan enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Yhdenkään yrityksen ei kannata rynnätä sosiaaliseen mediaan, sillä se ei ole helppojen pikavoittojen peliareena.

Sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa vaatii luovuutta ja sitoutumista pitkäjänteiseen, ennen kaikkea ajallista panostusta sitovaan työhön. Vastaavasti onnistuneen sosiaalisen median käytön tuottamiin hyötyihin voidaan laskea esimerkiksi säästöt mediakustannuksissa ja parempi asiakastuntemus - molemmat vaivan arvoisia palkintoja useimmille markkinoijille.

Sosiaalisen median strategian luominen käynnistyy lähtökohtien analyysillä

Sosiaalinen media voi olla organisaatiollesi merkittävä markkinointiväline ja sen avulla voidaan saada paljon aikaan. Näin ei kuitenkaan ole automaattisesti kaikkien organisaatioiden kohdalla. Tästä syystä sosiaalisen median markkinointistrategian rakentamista edeltää sosiaalisen median valmiuksien analyysi, jonka tarkoituksena on hankkia vastaukset lähtökohtia koskeviin kysymyksiin, kuten:

  • Miksi organisaatiollasi pitää olla sosiaalisen median strategia?
  • Millaisia mitattavia tavoitteita sen avulla lähdetään tavoittelemaan?
  • Onko brändillä "hissitarina", jonka pystyy tarvittaessa kertomaan 140 merkin avulla?
  • Ketä sosiaalisen median avulla on tarkoitus tavoitella?
  • Tiedetäänkö, missä kohdeyleisöön kuuluvat ihmiset kokoontuvat verkossa - jos missään?
  • Millaisiin kustannuksiin ollaan valmiita?
  • Onko organisaatiollasi olemassa sisältöstrategia, joka ohjaa kaikkea julkaistavaan sisältöön liittyvää päätöksentekoa?
  • Kenen on tarkoitus ottaa vastuu sosiaalisen median operaatiosta?
  • Millaisia riskejä voidaan tunnistaa?
  • Miten tuloksia on tarkoitus mitata?

Valmiuksien analysoinnin perusteella voidaan tunnistaa mahdollisuudet, asettaa tavoitteet ja luoda sosiaalisen median strategia niiden saavuttamiseksi. Lisäksi saadaan realistinen kuva organisaation valmiuksista käynnistää sosiaalisen median markkinointi ja toisaalta mahdollisuuksista saada yhteys suunniteltuihin kohderyhmiin sosiaalisen median avulla.

Sosiaalisen median strategian rakentaminen

Sosiaalisen median strategian ytimessä ovat asiakassuhteet, joiden luomiseksi ja ylläpitämiseksi sosiaalista mediaa käytetään. Sosiaalinen media kokonaisuudessaan on ennen muuta ihmisten yhteisöllistä toimintaa, ja markkinoijan on rakennettava oma toimintamallinsa siten, että se on yhteensopiva yhteisöjen yleisten normien ja käytäntöjen kanssa.

Tärkeitä sosiaalisen median strategian rakentamisen vaiheita ovat:

  • Kuuntelu - toimialaa, asiakkaiden tarpeita ja tyytyväisyyttä sekä kilpailijoita koskevien keskustelujen tunnistaminen ja seuraaminen
  • Tavoitteiden asettaminen - differointi, markkinaosuuden kasvattaminen, asiakaspysyvyys jne.
  • Sisältöstrategian luominen tai tarkentaminen tavoitteiden pohjalta
  • Läsnäolomallin määrittely - missä ja mitä, miten osallistutaan, miten tuotetaan arvoa asiakkaille
  • Käytettävien palveluiden valinta - millaisten välineiden avulla strategia toteutetaan
  • Seurannan ja mittaamisen suunnittelu
  • Organisointi ja budjetointi
  • Toimintasuunnitelman luominen.

Strategiatyön lopputuloksena organisaatiollasi on dokumentoitu ja toteutuskelpoinen suunnitelma sosiaalisen median markkinoinnin käynnistämiseksi tai tehostamiseksi. Olemme mielellämme mukana myös suunnitelman toteutuksessa ja tarvittavien organisatoristen valmiuksien luomisessa.

Sosiaalinen media ei sovellu aivan kaikkien organisaatioiden markkinointivälineeksi. Toisaalta parhaita tuloksia syntyy hyvistäkin lähtökohdista vain suunnitelmallisen toiminnan avulla.


Lähde: http://www.markkinointia.fi/palvelut/markkinointistrategia/sosiaalisen-median-strategia.html


6 kommenttia:

  1. Sosiaaliset mediat ovat nousseet nopeasti puheenaiheeksi, ajatuksena tuli mieleen, kohistaanko tästä nyt vähän liikaa?

    Sosiaaliset mediat ovat tehokas keino, mutta pakko sanoa, että koska mainoksia on internetissä joka paikassa, ei niihin tule kiinnitettyä huomiota ellei se ole todella erikoinen. Kuten artikkelissa sanotaankin, ei pitäisi lähteä kiirehtimään sosiaalisten medioiden käyttöä, koska sillä saatetaan aiheuttaa enemmän vahinkoa. Mutta mikä on sitten hyvä mainos ja hyvä tapa olla mukana sosiaalisissa medioissa? Tiedetään kyllä mikä on se huono tapa miten asiota pitäisi hoitaa, mutta entäs se hyvä?

    Sille ei taida olla yksiselitteistä vastausta, tästä voisi kirjoittaa vaikka miten pitkästi, mutta jätetään asia mietintään...

    VastaaPoista
  2. Vaikeasti kontrolloitava media, miten hallitaan vaikutuksia yritykseen imagolle?

    Imago toimii asiakkaan näkökulmasta suodattimena. Hyvän imagon ja maineen omaava yritys saa helpommin anteeksi pieniä virheitä ja mahdollisuuden korjata virheensä, joka taas hyvin hoidettuna voi jopa vahvistaa asiakassuhdetta. Imago muodostuu odotuksista ja kokemuksista. Miten imagon kehitystä voidaan hallita sosiaalisissa medioissa?

    Jos yrityksellä on toisistaan suuresti eroavia segmenttejä, niitä ei välttämättä kannata sekoittaa keskenään ja laittaa samaan paikkaan, jottei synny sekaannusta. Miten hallitaan eri segmenttien vuorovaikutusta ja tästä seuraavaa vaikutusta imagoon?

    Jos yrityksellä on useita toimipisteitä, joita leimaa paikallisuus, voi myöskin olla riski asettaa saman yrityksen alla toimivia, toisistaan kuitenkin eroavia yksiköitä, saman otsikon alle. Tässä tapauksessa saattaa paikallinen imago ja yrityksen kokonaisimago olla ristiriidassa.

    Sellasta näin äkkiseltään...

    VastaaPoista
  3. Artikkelissakin mainittiin, että sosiaalinen media ei yksistään vastaa mihinkään markkinoinnin haasteeseen. Jos yritys on etääntynyt asiakkaistaan ja menettänyt markkinaosuutta, ei harkitsemattomalla sosiaalisen median mainonnalla kurssia korjata. Yrityksen tuleekin tietää asiakkaidensa ja kohderyhmän käyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa, jonka kautta valikoidaan parhaat mediat kohderyhmän saavuttamiseksi.

    Haasteena sosiaalisessa mediassa on sen vaikea ohjattavuus. Asiakas voi tuoda oman mielipiteensä esille ja tavoittaa suurenkin joukon potentiaalisia asiakkaita hetkessä. Eli jos ennen tyytymätön asiakas on kertonut huonosta kokemuksesta viidelle muulle, voi luku nyt olla helposti viisikymmentä muuta asiakasta. Puolestaan myös positiiviset kokemukset leviävät nopeasti kävijämäärien käsvaessa. Ennen sosiaalista mediaa onkin meitittävä yrityksen vahvuudet ja mahdolliset kehittämiskohteet.

    VastaaPoista
  4. Team Karaatti kokee, että sosiaalinen media sopii mille tahansa yritykselle, kunhan löydetään oikeat keinot hyödyntää sitä. Sosiaalinen media kattaa paljon asioita ja sitä voi lähestyä monesta eri kulmasta.

    Minkälaiselle organisaatiolle teidän mielestänne sosiaalinen media ei sovi?

    VastaaPoista
  5. "Team Karaatti kokee, että sosiaalinen media sopii mille tahansa yritykselle, kunhan löydetään oikeat keinot hyödyntää sitä."

    "Minkälaiselle organisaatiolle teidän mielestänne sosiaalinen media ei sovi?"

    Olennainen kysymys, johon yrityksen tulee vastata on MIKSI, ennen kuin aletaan miettiä mitä ja miten.

    Millaiseen hyöty-kustannus - suhteeseen päästään? Sopiiko osaksi strategiaa? Kannattaako resurssien käyttäminen sosiaaliseen mediaan? Näitä asioita pitäisi peilata pitkän aikavälin suunnitelmaan ja lisäksi tavoitteita ja niiden toteutumista pitäisi pystyä mittaamaan.


    Yritykselle, jonka organisaatio on hierarkkinen, johtamistapa autoritaarinen tai yrityskulttuuri suljettu, ei sovi avoin sosiaalinen media.

    Eettisesti kyseenalaisella alalla toimivat yritykset eivät myöskään sovellu sosiaalisiin medioihin. Esim. tupakka- ja aseteollisuus.

    Jos yrityksen markkinat eivät ole sosiaalisissa medioissa, jos resurssit ja osaaminen ei riitä, tai yrityksen työntekijät eivät ole valmiit sitoutumaan on kysymys miksi nostettava esiin.

    Yritykselle, joka pelkää liikesalaisuuksien paljastumista voi avoin sosiaalinen media olla riski. Tällöin suurinta osaa näyttelee tietysti yrityksen sisäiset pelisäännöt.

    On myös olemassa paljon pieniä pk-yrityksiä, jotka työllistävät muutaman ihmisen ja joille sosiaalisen median hyötyjä on vaikea löytää. Esim. muutaman ihmisen rakennusfirmat eivät nähdäkseni saa mitään hyötyä sosiaalisista medioista, ja se tuskin heitä juuri kiinnostaa.

    Monet pienet yritykset ovat myöskin tyytyväisiä nykytilaansa(esim. hyvän kulurakenteensa vuoksi), eikä heillä ole tarkoitusta laajentaa toimintaansa, jolloin sosiaalinen media olisi vain ylimääräistä vaivaa ja kuluerä.

    Myöskään selkeässä alihankkija-asemassa toimivat yritykset eivät mielestäni tarvitse sosiaalista mediaa.

    VastaaPoista
  6. Sosiaalinen media on hieno mahdollisuus pk-yrityksille markkinoida yritystään edullisesti. Yrittäjien on kuitenkin tiedostettava että sosiaalinen media vaatii jatkuvaa ajan hermoilla olemista, ja aikahan on tunnetusti rahaa.

    Jos yrittäjä jättää yrityksen sosiaalisen median foorumit päivittämättä/oman onnensa nojaan, on sosiaalisesta mediasta hyvin suurella todennäköisyydellä pelkkää haittaa.

    Jos yrittäjä kuitenkin keksii innovatiivisen tavan toimia sosiaalisessa mediassa ja kerää paljon huomiota, voi sosiaalinen media olla mahdollinen lottovoitto.

    VastaaPoista